Náhrada originál termostatu za termostat z Renaultu 5
Pridal hicotech Dátum 01. February 2010 13:14:29
Každý z nás to určite pozná, keď sa chce niekam previesť a motor nie a nie sa zohriať na prevádzkovú teplotu. Na vine je na 99,9% termostat, ktorý je otvorený stále a tým pádom sa motor ani nemôže zohriať. Keďže originál termostat je záležitosť okolo stovky eur, súdruhovia z Francúzska nám pomohli svojim hadicovým termostatom, určeným pre Renault 5. Tento termostat funkciou úplne nahradí náš pôvodný Fiaťácky termostat, ktorý už odišiel do termostatového neba.



Renault termostat sa skladá z dvoch hlavných častí. Jednou je čidlo, ktoré pri určitej teplote zatlačí na spružinu a tým odtlačí guličku, ktorá zabraňuje prietoku vody. Druhou časťou je už spomínaná gulička v tej širšej časti termostatu. V podstate sa dá povedať, že aj v originál termostate je podobný princíp, akurát je okolo toho celého aj obal a v niektorých typoch sú čidlá dve.


Čo budeme potrebovať?
Samotná výmena je jednoduchou záležitosťou a preto toho nebude veľa. A niektoré veci dokonca ani nebudete potrebovať.

- termostat
- aspoň dve plastové, čisté fľaše na spustenie chladiacej kvapaliny
- nejaké handry
- silikónový sprej (alebo iné mazadlo)
- imbusový kľúč
- plochý šrubovák
- kombinačky
- trúbku z vysávača
- kovové sťahovacie pásky



Spustenie chladiacej kvapaliny
Prvým krokom, pred započatím akejkoľvek práce, je potrebné spustiť chladiacu kvapalinu z celého systému. K spusteniu je potrebné odpojiť niektorú z hadíc a vytekajúcu chladiacu zachytiť do pripravených plastových fliaš. Ja som si odpojil hadicu, do ktorej som neskôr dával termostat. Zachytenie všetkej chladiacej kvapaliny je potrebné preto, aby sme ju mohli znova použiť. No ak ste výmenu nikdy nerobili, možno by bolo dobré pri tejto príležitosti ju vymeniť za novú.
Ak nám už z hadice netečie žiadna kvapalina, je potrebné otvoriť prvý odvzdušňovací ventil, čím sa do sústavy dostane vzduch z druhej strany a vytlačí zbytkovú kvapalinu von. Takisto môžeme (alebo musíme) otvoriť aj viečko nádrže na chladiacu kvapalinu.




Kam a ako umiestniť nový termostat?
Nový termostat sa musí umiestniť za ten pôvodný a tým sa zabezpečí celková funkčnosť systému. Keďže ten nový je hadicový, treba ho zasunúť do príslušnej hadice. Ak nevieme presne kde máme termostat a do ktorej hadice je potrebné ten nový umiestniť, môžeme naštartovať motor a chytať jednotlivé hadice, ktoré idú ku chladiču. Tá ktorá sa zahreje ako prvá, je tá do ktorej by sme mali umiestniť náš nový termostat. Ak však prevedieme takúto skúšku, je lepšie, keď motor necháme vychladnúť a až potom vypúšťame chladiacu kvapalinu. Ja som svoj nový termostat umiestnil na koniec hadice, ktorá vychádza z pôvodného termostatu, keďže ku druhému koncu hadice bol zlý prístup.
Čo sa týka otočenia termostatu, tak tento musí smerovať čidlom k pôvodnému termostatu. Čidlo je to medené zakončenie. Keďže tento nový termostat je trošku širší ako je hadica, do ktorej ho chceme vložiť, pomôžeme si silikónovým sprejom, prípadne iným mazadlom. Po namazaní by mal pomerne ľahko vkĺznuť do hadice. Pripravenou trúbkou od vysávača, ho v tejto hadici zatlačíme na požadovanú polohu, čo by malo byť cca 7-10 cm od konca hadice.




Dokončenie práce
Najťažšiu časť práce máme za sebou. Teraz nám už ostáva len zafixovať termostat kovovou sťahovacou páskou, zapojiť hadicu naspäť a odvzdušniť chladiaci systém.
Po zapojení hadice a zatiahnutí sťahovacích pások otvoríme prvý odvzdušnovací ventil a začneme liať chladiacu kvapalinu naspäť do nádržky. Keď začne táto vytekať z prvého odvzdušňovacieho ventilu, zavrieme ho a otvoríme druhý, tretí a aj štvrtý ak máme auto s klimatizáciou. Postupne prilievame chladiacu kvapalinu až začne vytekať aj z druhého ventilu. Následne ho zavrieme a naštartujeme auto. Necháme ho chvíľku bežať na voľnobehu a neskôr, keď už bude motor ako tak zohriaty, tak môžeme pridávať pomaličky plyn. Po dosiahnutí stanovenej teploty sa nový termostat otvorí a prepustí chladiacu kvapalinu aj k ostatným dvom ventilom. Po tom, čo tieto ventily zavrieme, necháme motor bežať pokiaľ sa nezohreje na prevádzkovú teplotu a nespustí sa ventilátor. Počas odvzdušnenia bude pravdepodobne potrebné viac krát priliať chladiacu kvapalinu.
Pri rôznych motorizáciách sa môže postup odvzdušnenia mierne líšiť. Pre úplne správny postup, odporučujem preštudovať si manuál.




Aký termostat je vhodný pre moje auto?
Pôvodný termostat sa otvára pri určitej teplote a táto teplota sa s rôznymi motorizáciami líši. Je preto dôležité vybrať vždy ten správny termostat, kedže môže hroziť prehriatie motora.

Pre 1.2 16V, 1.4 12V, 1.6 16V, 1.8 16V, 2.0 20V otvára termostat medzi 81 až 85 °C
Pre 1.9 D, 1.9 TD75, 1,9 TD100 otvára termostat medzi 78 až 82 °C
Pre 1.9 JTD otvára termostat medzi 86 až 90 °C

Vernet TH4495.83 - 83 °C
Vernet TH4493.86 - 86 °C
Vernet TH4495.89 - 89 °C

Všetky tieto termostaty stoja do 10,- €