ÚvodČlánkyDiskusné fórumGalériaMapa Členov
23. May 2018 12:31
M
e
n
u
P
r
i
h
l
á
s
e
n
i
e
Meno (nick)

Heslo



Zabudli ste heslo?
Pre získanie nového hesla kliknite práve sem.
I
n
f
o
Hostí Online: 1
Žiadny člen nie je Online

Registrovaní členovia: 2,835
Najnovší člen: DusanKE
Č
l
á
n
k
y
Ako na dobrý zvuk..?
História II
História
Rady pri výbere pred...
Náhrada originál ter...
A
n
k
e
t
a
Páčilo sa Vám na FBBK Session 2011?

Áno

Nie

Musíte byť prihlásený, aby ste mohli hlasovať.
S
t
a
t
s
TOPlist
R
e
k
l
a
m
a
Máte záujem o komerčnú reklamu na našich stránkach?

Kontaktujte nás: Hicotech
História
História spoločnosti Fiat I

Spoločnosť Fiat sa zrodila v počiatkoch 20. storočia vďaka vizionárstvu, nadšeniu a odhodlaniu muža menom Giovanni Agnelli. Tento obľúbený starosta malého mesta v Piemontsku sa náhodou počul o vynáleze nového dopravného prostriedku - a okamžite správne odhadol jeho genialitu a podnikateľské možnosti. O prednostiach nového vozidla dokázal presvedčiť skupinu investorov v čele s grófom Emanuelom Bricherasim - a práve v jeho turínskom paláci bola dňa 11. júla 1899 podpísaná zakladajúca listina novej spoločnosti. Málokto vtedy tušil, že Fabbrica Italiana di Automobili Torino, ktorej veľmi rýchlo nikto nepovedal inak ako FIAT, sa stane jednou z najväčších firiem v Taliansku a ktorú čoskoro spozná celý svet.

Pionierske začiatky: prvá továreň a pretekárske obdobie
Písal sa rok 1900, keď v ulici Corso Dante v Turíne otvorili prvú továreň na výrobu automobilov Fiat. V porovnaní s objemom dnešnej výroby sú vtedajšie čísla úsmevné: 35 robotníkov vyrobilo za rok 24 automobilov. Jedným z nich bol aj legendárny 3 1/2 HP. Výroba sa veľmi sľubne a rýchlo rozvíja. A bol to opäť geniálny Agnelli, ktorý s obrovským úspechom zrealizoval počas milánskej výstavy reklamnú jazdu s modelmi Fiat.
Pre rastúcu slávu dobrého mena značky sa stali veľmi významnými súťažné okruhy. Automobily Fiat pretínali cieľové rovinky na čelných pozíciách a uchvacovali publikum nielen rýchlosťou, ale aj dynamikou a odolnosťou. Do sŕdc fanúšikov sa nezabudnuteľne zapísal rekord, ktorý vytvoril samotný Agnelli s automobilom 8 HP, či víťazstvo prvého Fiatu 24 HP, špeciálne vyrobeného na okruhy, ktorý riadil Vincenzo Lancia.

Prudko nahor
Spoločnosť sa sľubne rozrastala. Počas celého nasledujúceho storočia sa základom výroby stal bohatý sortiment výrobkov a najmä cit pre najperspektívnejšie trhy. Firma začala okrem osobných áut vyrábať úžitkové a nákladné vozidlá, motory pre lode a električky, či guľové ložiská. Krokom k úspechu bola aj špecializácia, ktorá vyústila do založenia nových spoločností: karosárne Società Carrozzeria Industriale, patentovej spoločnosti Fiat Brevetti a Garages Riuniti Fiat-Alberti-Storero. Fiat založil svoju pobočku v USA, kde do roka postavil vlastnú prevádzku. Rástol export do ďalších krajín a Fiat bol kótovaný na burze.
Kto chcel v týchto divokých rokoch začiatkov automobilového priemyslu zostať na vrchole, musel neustále držať krok s vývojom a svoje výrobky modernizovať. Fiat si to dobre uvedomoval a vždy patril medzi prvých, ktorí aplikovali nové objavy, či postupy. Do modelov Fiat sa ako prvých na svete začali montovať elektrické akumulátory. Fiat však do bohatej kolísky automobilových vynálezov aj významne prispieval - patentoval si napr. prevratný kardanov hriadeľ.

Rozširovanie výroby a prvá svetová vojna
V prvom desaťročí 20. storočia mal Fiat 2 500 zamestnancov a za sebou 1 215 vyrobených automobilov. Kapacita vtedajších výrobných priestorov už prestala stačiť a Fiat sa vrhol do novej stavby. Vyhliadol si vhodný pozemok - v tých časoch ešte využívaný ako poľnohospodárska pôda - a pod vedením Giacoma Matté Trucca začal stavať najväčší závod v Európe. S piatimi podlažiami sa stal dominantou Turína a vďaka modernej testovacej trati priamo na streche sa stal v roku 1922 symbolom úspešného talianskeho automobilového priemyslu.
Vojna vždy výrazne ovplyvňuje priemysel, ktorý sa snaží využiť na svoje účely. Počas prvej svetovej vojny výrobná produkcia Fiatu výrazne vzrástla. Vyrábali sa lietadla, guľomety a motory pre ponorky. Dôležitú úlohu zohrala aj výroba nákladných aut a sanitiek. Práve prvá svetová vojna iniciovala výstavbu prevádzky v Lingottu. Napriek vzmáhajúcej sa vojnovej výrobe však Agnelli vkladal nádej do budúceho zamerania značky FIAT ako čisto automobilového výrobcu.
Výrobný výpadok a neistota ku konci vojny spôsobili hluché obdobie na celom trhu. Fiat svoju cestu našiel v reštrukturalizácii, ktorá vyvrcholila úspešným naštartovaním výroby v Lingotte. Agnelliho túžba po výrobe osobných automobilov sa začala naplňovať. Na trh postupne prichádzal celý modelový rad noviniek: Fiat 501, 505, 510 a 519, vrátane prvého štvormiestneho modelu Fiat 509.

Objavné cesty a revolúcia v predaji
Osobný automobil si rýchlo získaval svojich priaznivcov, napriek tomu, že časy, kedy sa z nej stal masový dopravný prostriedok, boli ešte stále v nedohľadne. Radikálny krok smerom k lepšej dostupnosti širokej verejnosti nenechal na seba dlho čakať - Fiat začal poskytovať spotrebné úvery. Špeciálne za týmto účelom založená spoločnosť Sava stavila na reklamu a image značky Fiat ako rodinných i športových automobilov, ktoré sú schopné veľkých výkonov. Do týchto čias spadajú slávne automobilové „naj", je to obdobie skutočných objaviteľských výkonov a dobrodružstiev, ktorá sa v tejto čistej podobe už nikdy nebude opakovať. Pokorenie Sahary, či cesta naprieč Južnou Amerikou vtedy predstavovali skutočne tvrdú skúšku pre posádku i auto a právom sa zapísali do dejín automobilizmu.

Vývoj značky Fiat v 30. rokoch
30. roky v Taliansku prinášajú ďalšiu nutnosť flexibilnej reakcie na zmeny. Najmä Fiat pod tlakom Mussoliniho politiky sebestačnosti musí svoju produkciu nasmerovať na domáci trh. Takisto zameriava svoju pozornosť aj na vnútornú stabilitu firmy - a tú tvoria spokojní zamestnanci. Vzniká množstvo zamestnaneckých organizácií od zdravotných cez záujmové až po vlastné školstvo. Produktovo sa firma orientuje na technický vývoj osobných a úžitkových automobilov, významný je však aj železničný a letecký sektor.
30. roky prebiehali tiež v znamení uvedenia dvoch modelov, ktoré sa stali veľmi úspešnými a vyrábali sa až do 50. rokov. Ide o legendárny model Fiat 508, známejší pod označením Balilla. Určený bol najmä najširšej verejnosti a prischla mu aj prezývka Tariffa minima - už vtedy sa Fiat honosil výrobou áut s nízkou spotrebou paliva. Balilla sa pýšila aj svojou úspešnou športovou verziou 508 S. Druhým mimoriadne úspešným modelom bol Fiat Topolino (myška), najmenšie osobné autíčko na svete. Počas neuveriteľných dvadsať rokov jeho výroby sa ho od roku 1936 vyrobilo ohromujúcich 500 000 kusov.
A opäť nastal čas, kedy výrobné kapacity Lignotta praskali vo švíkoch. Fiat sa vrhol do budovania novej prevádzky, veľkého závodu Mirafiori, kde opäť našli uplatnenie tie najmodernejšie princípy priemyslovej organizácie. Výroba odštartovala tesne pred vojnou, v roku 1939. V dvojzmenných prevádzkach tu pracovalo 22 000 robotníkov. Ďalšie desaťtisíce zamestnával Fiat v zahraničí. V Španielsku, Egypte, Poľsku, ale aj vo Francúzsku rástli servisné strediská, opravovne, ako aj priemyslové prevádzky ako huby po daždi.

Druhá svetová vojna
Druhá svetová vojna opäť drasticky ovplyvnila výrobu. Prakticky päťnásobne vzrástla výroba úžitkových modelov na úkor radikálneho zníženia výroby osobných automobilov. Napriek tomu, že Fiat utrpel od spojencov pri kobercových náletoch značné straty, výrobu to výrazne nenarušilo. Po vojne Fiat nahrádzal neexistujúcu sociálnu starostlivosť štátu. Zamestnancom distribuoval potraviny, obuv, drevo na kúrenie...
V rámci povojnovej obnovy Európy získal Fiat finančnú pomoc z Marshallovho plánu a zrekonštruoval zničené objekty. Pri znovuzrodení firmy však už chýbal jej zakladateľ, Giovanni Agnelli, ktorý tesne po vojne zomrel. Predsedom predstavenstva sa stal Vittorio Valletta. Ten si veľmi dobre uvedomoval nutnosť dobehnúť americkú technológiu a zabrať čo najväčšie miesto na roztrieštenom európskom trhu. Našťastie sa celá západná Európa vzchopila k rýchlemu hospodárskemu rastu.

Zdroj: www.fiatpeople.sk
Komentáre
Žiadny komentár ešte nebol pridaný. Buďte prvý kto pridá komentár.
Pridať komentár
Pre pridanie komentára musíte byť prihlásený.
Hodnotenia
Musíte byť zaregistrovaný, aby ste mohli hodnotiť.

Prosím prihláste, alebo sa zaregistrujte.

Zatial nikto neohodnotil tento príspevok.