ÚvodČlánkyDiskusné fórumGalériaMapa Členov
19. November 2018 14:29
M
e
n
u
P
r
i
h
l
á
s
e
n
i
e
Meno (nick)

Heslo



Zabudli ste heslo?
Pre získanie nového hesla kliknite práve sem.
I
n
f
o
Hostí Online: 1
Žiadny člen nie je Online

Registrovaní členovia: 2,847
Najnovší člen: Petronela
Č
l
á
n
k
y
Ako na dobrý zvuk..?
História II
História
Rady pri výbere pred...
Náhrada originál ter...
A
n
k
e
t
a
Páčilo sa Vám na FBBK Session 2011?

Áno

Nie

Musíte byť prihlásený, aby ste mohli hlasovať.
S
t
a
t
s
TOPlist
R
e
k
l
a
m
a
Máte záujem o komerčnú reklamu na našich stránkach?

Kontaktujte nás: Hicotech
História II
Hospodársky zázrak 50. rokov
V 50. rokoch Európa zažíva celkovú hospodársku konjunktúru a v automobilizme nastáva skutočná revolúcia - Európa sa motorizuje. Fiat prichádza s modelmi 1100E, 1500E a 1400. Je to obdobie prevratných výskumov a inovácií. Hromadne sa do automobilov inštalujú vykurovacie a klimatizačné systémy. Objavujú sa prvé dieselové motory. V Taliansku rastie hrubý národný dôchodok o 6,3 % ročne a automobilová výroba sa stáva ťahúňom ekonomiky. Kým začiatkom desaťročia pripadal 1 automobil na 96 obyvateľov, na konci 50. rokov to bolo už 28 obyvateľov. Každý túžil po vlastnom aute. Závod Mirafiori preto zdvojnásobil výrobnú kapacitu a počet zamestnancov spoločnosti stúpol na 80 000. Značka mohutne expanduje do zahraničia: Južná Afrika, Turecko, Juhoslávia, Argentína a Mexiko - tam všade vznikajú nové prevádzky.
Fiat slávi úspechy aj na poli výroby poľnohospodárskych strojov a traktorov, podieľa sa na obrovských projektoch, ako napr. stavba elektrárne na Zambezi, priehrady na Níle, či na záchrane egyptských chrámov. Má svoj podiel na prvom talianskom prúdovom lietadle G 80, prichádza s prototypmi turbínového vozidla a vyvíja činnosť aj v atómovej oblasti. V roku 1956 napr. Fiat vyhral súťaž na výrobu taktického stíhacieho lietadla NATO.

1957: Revolúcia menom Fiat 500 - Cinquecento
Radikálna motorizácia Európy prichádza s modelom Fiat 500 - stáva sa legendárnym automobilom 20. storočia. Európania zbohatli natoľko, že môžu začať vymieňať motocykle za autá - a Fiat 500 je so svojou kompaktnosťou, jazdnými vlastnosťami a najmä cenou v správny čas na správnom mieste. Model je uvedený na trh v roku 1957, vyrobilo sa neuveriteľných 3,7 mil. kusov. Pred „päťstovkou" bol úspešný už model Fiat 600 a postupne prichádzali na ďalšie. V roku 1964 sa zrodil Fiat 850, ďalší mimoriadne obľúbený model.

60. roky sociálnych nepokojov a 70. roky
60. roky sú v Európe plné štrajkov a sociálnych nepokojov, ktoré neobišli ani Taliansko. Robotníci požadovali vyššie platy a sociálne istoty, dochádzalo k vážnym konfliktom nielen s vedením firiem, ale i s odborovými zväzmi.
Začiatok 70. rokov priniesol niekoľko dôležitých udalostí. Prvá z nich bola zaujímavá aj pre obyvateľov Československa - v továrni Togliatti, ležiacej na území vtedajšieho Sovietskeho zväzu, sa začal pod technickým dozorom talianskych odborníkov vyrábať licenčný Fiat 124, ktorý dostal názov Žiguli. „Ruské Fiaty" sa zakrátko začali exportovať aj do Československa, kde si svojou robustnou konštrukciou, spoľahlivosťou a relatívne vysokou technickou úrovňou získali veľkú obľubu. Samotný Fiat prišiel po ročnej pauze na trh s ďalším novým modelom, ktorý sa znovu mal stať legendou. Mal názov Fiat 127 a išlo o rodinný typ, ktorý sa stal obľúbeným pre svoje kompaktné rozmery, vnútorný priestor a jazdné vlastnosti. Niet divu, že sa stal v roku 1971 Autom roka.
V 70. rokoch však aj na Európu doľahla ropná kríza a automobilový svet sa ešte viac sústredil na malé autá. Fiat opäť dokázal, že je práve v tejto oblasti vo svojom živle. Nedostatok ropy vydesil verejnosť aj odborníkov natoľko, že dochádza k veľkému prílivu peňazí do výskumu a do výroby sa tak dostáva množstvo inovácií.
V roku 1979 sa z Fiatu stáva holdingová spoločnosť. Z mnohých výrobných odvetví sa stávajú samostatné spoločnosti. Vzniká Fiat Engineering, Comau, či Magneti Marelli. Podobne sú založené aj spoločnosti Fiat Avio, Fiat Trattori, Fiat Ferroviaria a Iveco. Automobilová divízia sa osamostatňuje pod názvom Fiat Auto S. p. A. a zahŕňa značky Fiat, Lancia, Autobianchi, Abarth a Ferrari. Značku Alfa Romeo preberá v roku 1984 a v roku 1993 získava Maserati.

Obrodenie 80. rokov
Do 80. rokov vstúpil Fiat radikálne s modelom Panda, ktorú designoval Giugiaro. Vďaka jednoduchým tvarom bola výroba modelu lacná, čo sa priaznivo prejavilo aj na cene a tak sa Panda stala veľkým šlágrom trhu. O dva roky neskôr uzrel svetlo sveta Fiat Uno, symbol obrodenia Fiatu a v roku 1984 aj Auto roka. V mnohých krajinách, vrátane Československa, sa jeho názov stal synonymom pre moderný, malý, lacný a úsporný automobil s veľmi dobrými jazdnými výkonmi. Ďalším dôležitým modelom sa stáva Tipo, auto roka 1989. Práve pri výrobe tohto modelu začal Fiat praktikovať nový spôsob práce montážnej linky, označovaný ako „island production", pri ktorom sa maximálne využívajú montážne roboty, čo výrazne znížilo riziko ľudského pochybenia.

Kríza 90. rokov
Na prelome 80. a 90. rokov sa Fiat napriek úspechom modelu Tipo dostáva do technickej, organizačnej, invenčnej aj predajnej krízy. Pod vplyvom dlhých desaťročí úspechov firma zaspala, čo sa prejavilo podcenením trhu na všetkých úrovniach, počnúc vývojom a marketingom končiac. Fiat sa z tejto situácie dostal čiastočne tým, že sa sústredil na nové trhy, vo veľkej miere aj rozvojové. Značka sa snažila nájsť svoju stratenú reputáciu prostredníctvom novej stratégie, ponúkajúcej avantgardné technické riešenia za prijateľné ceny. V rámci nového prístupu a ako darček ku stému výročiu založenia firmy si Fiat nadelil nové logo.
Úspech sa dostavil s Fiatom Punto, ďalším autom roka 1995, a s designovo vydareným modelom Fiat Coupé - jeho karosériu navrhol sám Pininfarina. Modelom Ulysse vstúpil Fiat na pole segmentu ľahkých úžitkových vozidiel. A nasledovalo mnoho ďalších modelov: Barchetta, Bravo, Brava, Marea, Palio, Seicento, Multipla, Dobló, Stilo atď.

Späť na výslnie v novom tisícročí
Agnelli, ktorý sa v roku 1996 stal čestným prezidentom, zomrel v roku 2003 po pol storočí vo vedení Fiatu. O rok neskôr je Fiat už definitívne späť na výslní vďaka novej Pande, opäť s titulom auto roka. Najdôležitejšiu zmenu vo vnímaní automobilu Fiat malo symbolizovať aj nové logo. Spoločnosť ním oznamuje, že venuje maximálnu pozornosť špičkovým parametrom a inteligentným riešeniam, ktoré majú zjednodušiť každodennú prevádzku automobilu.
Postaviť sa na nohy pomohli automobilke Fiat aj motory Multijet a taktiež intenzívny vývoj, ktorý vyvrcholil uvedením mnohých noviniek. Dochádza k restylingu modelu Fiat Idea, Seicento a Stilo, objavuje sa nová Multipla a je uvedená Panda 4x4. V roku 2005 prichádza nová Croma, navrhnutá Giugiarom, nový Fiat 600 sláviaci svoje 50. narodeniny a nové Grande Punto. V ďalšom roku prichádza Dobló a Sedici.
V roku 2007 absolvuje svoju premiéru nové logo, platné dodnes. Novým logom je ovenčený model Bravo, ktorý by mal symbolizovať úspešnú kombináciu krásy a úžitkovej hodnoty s ambíciou lídra segmentu. Stratégia firmy zamerať sa aj na rozvojové trhy sa ukazuje ako úspešná - a tak Fiat predstavuje stabilnú priemyslovú spoločnosť, ktorá je nielen dedičom storočných skúseností, ale aj nositeľom inovácií a predstaviteľom originálneho designu, ktorý má svoje pevné miesto na svetovom trhu.

Zdroj: www.fiatpeople.sk
Komentáre
Žiadny komentár ešte nebol pridaný. Buďte prvý kto pridá komentár.
Pridať komentár
Pre pridanie komentára musíte byť prihlásený.
Hodnotenia
Musíte byť zaregistrovaný, aby ste mohli hodnotiť.

Prosím prihláste, alebo sa zaregistrujte.

Zatial nikto neohodnotil tento príspevok.