ÚvodČlánkyDiskusné fórumGalériaMapa Členov
23. May 2018 12:29
M
e
n
u
P
r
i
h
l
á
s
e
n
i
e
Meno (nick)

Heslo



Zabudli ste heslo?
Pre získanie nového hesla kliknite práve sem.
I
n
f
o
Hostí Online: 1
Žiadny člen nie je Online

Registrovaní členovia: 2,835
Najnovší člen: DusanKE
Č
l
á
n
k
y
Ako na dobrý zvuk..?
História II
História
Rady pri výbere pred...
Náhrada originál ter...
A
n
k
e
t
a
Páčilo sa Vám na FBBK Session 2011?

Áno

Nie

Musíte byť prihlásený, aby ste mohli hlasovať.
S
t
a
t
s
TOPlist
R
e
k
l
a
m
a
Máte záujem o komerčnú reklamu na našich stránkach?

Kontaktujte nás: Hicotech
Ako na dobrý zvuk..?
Nejaké tie polo opice, či polo ľudia v pradávnej minulosti, keď zliezli zo stromov na zem a začali si tam zberať potravu, boli evidentne ľahkou korisťou pre predátorov. Inštinkty ich nútili sa stiahnuť do vysokého porastu, aby ich nebolo vidno. A museli začať používať uši, aby v tej vysokej tráve boli prví oni, ktorí si všimnú šelmu a nie naopak. Príroda mala dosť času aby s tým sluchom niečo urobila. Že to robila dobre, všetci vieme, sme tu a pokorili sme aj tie šelmy. Žiaľ, ako sa menil človek, menilo sa aj jeho ucho. Síce mu zostal naprogramovaný nejaký priebeh frekvenčnej krivky, ktorý odzrkadľoval istú závislosť na vnímaní ruchov, zvukov a šumov vyskytujúcich sa okolo neho, ale ako postupne ovládal svoje okolie, došlo aj znižovaniu citlivosti toho ucha. Možno preto dnes nepočujeme ako pes, či mačka. Bolo by to dosť otravné, otáčať hlavou aj na najmenšie vzdialené podnety, ktoré sa v našom okolí vyskytujú.

Preto závislosť ľudského ucha sa dá dosadiť do grafu, ktorý ukáže priebeh tejto citlivosti a charakteristiky. Vyzerá to asi takto.




Ucho je najcitlivejšie v oblasti okolo 1000 až 5000 Hz. Sú to tie šumy trávy, zvuky zakrádajúceho sa dravca v savane a tak isto zvuky (hlas), ktorý produkujeme. Odbočím trochu a uvediem, že dieťa má vyššie posadený hlas ako dospelý. Dôvod? Veľmi jednoduchý. Príroda! Zvuk (hlas) dieťaťa posadilo do tých frekvencií, ktoré vníma naše ucho najcitlivejšie. Išlo predsa o potrebu prežitia rodu. Ako rastieme, náš hlas sa mení a posúva sa nižšie. Matka, ktorá spala spolu so svojím potomstvom v noci v jaskyni, takto mohla podvedome filtrovať zvuky, ktoré vydávali deti. Ak zapišťalo malé, zobudila sa a dala mu najesť, či inak ho skontrolovala. Ak staršie, čo malo už „hrubší“ hlas, zamrvila sa a podvedome si povedala, že to zvládne aj samo.

Ak sa to dá do opačného garde, aby sme dosiahli vyrovnaný pocit zo zvuku, museli by sme na nízkych frekvenciách použiť vyšší výkon, ako na stredných a smerom k vysokým frekvenciám, by sme museli opätovne zvyšovať výkon. Vyzerá to asi takto:



Graf krásne ukazuje, že na to, aby sme vnímali celé spektrum vyrovnane, musíme použiť rôzne zosilnenie pre jednotlivé frekvencie. Na „basoch“ najviac, na „stredoch“ menej, na „vyšších stredoch“ ešte menej, na „výškach“ zasa o niečo viac.

V minulosti, pokiaľ neexistovali žiadne reprodukčné zariadenia, ale len živá hudba, to bolo omnoho jednoduchšie ako dnes. Išlo len o zvuk jednotlivých nástrojov, ich farbu, dynamiku a čistotu prednesu. Uchu to nevadilo. Ale prišli prvé zvukové záznamy a ejha, zvuk reprodukovaný rôznymi fonografmi bol príšerný. Že to tým priekopníkom nevadilo, je jasné, boli radi, že im to vôbec hrá. Problém bol ten, že zvukové spektrum bolo sústredné práve do tých oblastí, kde malo ucho najvyššiu citlivosť. Takýto zvuk je dosť obťažujúci a po čase veeeľmi otravný. Ale ako šiel čas, začali špekulovať, ako zlepšiť kvalitu. Moc sa im spočiatku nedarilo. Reproduktory tiež nedokážu zázraky a najcitlivejšie sú práve v tej oblasti, okolo 1000 až 5000 Hz. Gramofónové nahrávky, zosilovače boli už v 20 a 30 rokoch minulého storočia schopné produkovať veľmi príjemný a kvalitatívne vyvážený zvuk. Reproduktory však nie. Že potom, ako od konca tridsiatych rokov začal Dolfi štrngotať s waffen nastalo obdobie, ktoré moc tomuto zlepšovaniu nepomohlo je fakt, ktorý nesmieme opomenúť. V období vojny a žiaľ aj v období po nej, cca do konca 50 rokov sa zvuku venovalo hlavne z vojenských dôvodov a preto sa aj reproduktory, či sluchátka vyrábali také, aby boli úplne brutálne citlivé hlavne v tej oblasti 1000 až 5000 Hz. Až v šesťdesiatych rokov sa v Nemecku a v Americku začali pokusy so slušným zvukom. Vyrovnávala sa frekvenčná charakteristika, zlepšovala konštrukcia prístrojov, vyvíjali nové druhy reproduktorov. Zrodila sa viacpásmová reproduktorová sústava, definovala sa kvalitná reprodukcia, čo vyústilo v Nemecku do prijatia normy DIN 45 500. Hovorilo o tom, ako má byť urobená nahrávka, akú kvalitu má dosahovať celý reťazec, či akú majú byť parametre takéhoto zariadenia. Spočiatku to aj fungovalo, dokonca mnohokrát lepšie, ako norma požadovala. Ale vstúpil do toho, čuduj sa svete, človek so svojou nenažranosťou a túžbou po prachoch.

Vždy je to tak, keď nejde o nič, ide o ho...o, ale ako náhle začne o voľačo ísť, tak v prvom rade o prachy. V oblasti HiFi to spočiatku nabralo dobrý smer. Ide o prachy, veľa prachov. Kto má tie prachy? Tatíkova rodín, fotríci, čo sa radi hrajú. Tak im dáme čo chcú. Budú sa mať s čím hrať. Začali preteky o najkvalitnejšiu reprodukciu, najvýkonnejší zosilovač, najlepší magnetofón, najvernejšie reprosústavy. Toto obdobie je „zlatým vekom hifi“. Prístroje boli kvalitné, držiaky, dodnes vo väčšine hrajú a to napriek veku excelentne. Hudobný a hifi priemysel sa chytil za hlavu. Musíme vymyslieť niečo nové, čo vytiahne z tých ľudí ďalšie prachy. Nastala doba miniaturizácie. Walkmanny, midi veže, mini veže... Fotríci púšťali ďalšie prachy na hračky pre svoje dietky, predsa im nedovolia paprať sa s „ich aparatúrou“. Napriek tomu, tie prístroje boli stále HiFi. Že existovali aj rôzne srágory je jasné, ale tie sa nikdy o nejaké hifi ani nepokúšali, tam išlo skôr o masovú produkciu, dosiahnuť zisk na množstve, nie na kvalite. (Dobre si zapamätajte tieto slová!!!) Trh sa znovu nasýtil. Čo teraz? Vrhneme sa na formáty. A tak prichádzajú najskôr rôzne hybridy, ako Laserdisc (obraz a zvuk), Surround procesory, neskôr nedocenená bomba s názvom DAT – digital audio tape, CDDA – klasický formát CD. Generovalo to prachy, nový formát = nové prístroje = ďalšie prachy. A tu niekde nastal zlom. Fotríci už nie sú ochotní soliť prachy. A dostávajú sa do veku, kedy ich už ani nejak moc nemajú, sú penzisti. Kto má prachy? Mladí, dynamickí... Čo potrebujú mladí? Všetko! Naraz! Hneď! A vyťažiť z minima maximum! Formát DVD bol akýmsi pokusom a nafúknutie CD, našťastie DVDčka zachránila videotechnika. Prichádzajú nové a nové formáty: SD karty, také karty, onaké karty, harddisky... A prichádza najväčšie zlo zo všetkých: komprimácia hudby! Spočiatku to všetci brali ako zázrak. Klasické Cdčko sa zmestí na 128Mb kartu, kto by to nechcel. Na trhu sa vynorili ďalšie kompresné formáty. A dovolili individuálne manipulovať s dátovým tokom. Koniec! The End! Ende... Zvuk tých komprimátov znel na tých slušných aparátoch divne. Nech sa robilo, čo sa dalo, bolo to iné. Pre niekoho hnusné, pre iného divné, pre ďalšieho suché. A vtedy sa chytili toho ďalší moneymakers, nahrávacie spoločnosti, zvukári, vydavateľstvá. Upravíme frekvenčnú a amplitúdovú charakteristiku zvuku tak, aby to dobre znelo. Druhý koniec! 2nd the End! Zweite Ende...Chamtivec však prišiel na ďalší nápad. Ponúkneme k tým pozmeneným nahrávkam aj aparáty, ktoré budú už z výroby prednastavené pre ten divný zvuk. Do tretice: Koniec! The End! Ende...

Žijeme v dobe, kedy nič neznie rovnako, pomaly neexistuje nový výrobok, ktorý by mal ako tak slušný zvuk, absentuje kvalitná, frekvenčne vyrovnaná nahrávka. Ako ztohoven!?!

Riešenie nie je ľahké, ani jednoduché. Článok je a priori venovaný problematike zvuku v aute. Preto príklady budú z autohifi, rezultáty sú však platné aj pre homehifi.

V ostatnom čase je móda, pýtať sa a odpovedať na otázky typu: Aké repro na rock? Metal? Pop? HipHop? Trance? A čo ja viem, čo ešte? Nečudujem sa tým ľuďom, okolo nich zúri vojna formátov a sračkového zvuku. Originálne CD, ktoré za niečo stoja, sú stále viac a viac vzácnejšie a sú drahé ako sviňa. Dnes sa muzika nekupuje na CDčkách, dnes sa sťahuje s netu, šíri sa kartami, kľúčami medzi ľudmi. Hlavne aby to bolo rýchlo, lacno a HNEĎ! (Že si z časti za tento nelichotivý stav môžeme sami, je fakt, každý snáď pochopí prečo.) A s časti tí ľudia majú aj recht s tým, že aké repro na akú hudbu. HipHop je veľmi informačne chudobná hudba, síce z dobrou rytmikou, ale zúfalou dynamikou (aby bolo jasné, rytmika je to buch-buch-buch-buch a dynamika je to, keď sa v nahrávke, či reprodukcií striedajú hlasité a tiché pasáže!!!). Na jeho reprodukciu stačí repro, ktoré bravúrne zvláda basy (bicie, basa), stredobasy (kláves, spev rapera) a výšky (činely, efekty, vyššie harmonické). Že stredy tam nie sú, nevadí. O tom ten štýl je. Že taký Rock ale potrebuje jaksi trochu iný aparát je isté. Najviac informácií je v oblasti stredobasov, stredov, vyšších stredov a výšok (gitary, klávesy, uvrešťaný speváci). Reálne, aparát pre „gangstanigga“ neuhrá ani trt, ak sa k nemu pripojí Bon Jovi, či Tublatanka. A platí to aj naopak. Na perfektne naladenej aparatúre pre rockovú kapelu by zvuk raperskej bandy bol úbohy. A potom sú tu rôzne štýly, ktoré vznikli celé komplet v štúdiu. To nemá s hudbou nič spoločné, je to len o tom, ako veľmi bol dramaturg, DJ a zvukár našľahaný. To, že ide o umelú hudbu je fakt, ale pravda je tá, že mnohokrát ide o celkom fajn veci. Na to aby ste si vychutnali všetky nuansy tej Trance, Techno a ja neviem ešte akej umeliny ale potrebujete aparát, ktorý je vyrovnaný ako podľa vodováhy, perfektne vyvážený. Lebo ak nieje, zvuk bude zliaty ako grísna kaša a neskutočne otravný.

Tak znovu: Jak ztohoven?

Jedinou cestou je vyrovnaný aparát! Frekvenčne, kvalitatívne. Ak si zoberieme za merítko vyrovnanosti nulu = 0, tak všetky dostupné žánre oscilujú okolo tej nuly do plusu či mínusu.

Ak si do imaginárneho vzorca pre HipHop dosadíme známe a urobíme výpočet, výsledok bude nasledovný.
Basy + 10
Stredobasy + 6
Stredy – 5
Vyššie stredy – 10
Výšky + 10
Ukáže to asi toto:



Ak si do imaginárneho vzorca pre barokové kvarteto dosadíme známe a urobíme výpočet, výsledok bude nasledovný.
Basy - 5
Stredobasy + 6
Stredy + 10
Vyššie stredy + 5
Výšky 0
Ukáže to asi toto:



Ak si do imaginárneho vzorca pre Rock dosadíme známe a urobíme výpočet, výsledok bude nasledovný.
Basy 0
Stredobasy + 5
Stredy + 2
Vyššie stredy + 2
Výšky + 5
Ukáže to asi toto:



Ak si do imaginárneho vzorca pre Trance dosadíme známe a urobíme výpočet, výsledok bude nasledovný.
Basy + 2
Stredobasy + 1
Stredy 0
Vyššie stredy 0
Výšky + 1
Ukáže to asi toto:



Zistíme jednu zaujímavú vec. Že tie umelo vytvárané, alebo dotvárané veci majú najrovnejšiu charakteristiku. Ale žiaľ, tu to nekončí. Pri prevode do komprimovaných formátov, a prípadne nazad dostane tá krivka pekne na frak. A ak ten upravovač je ešte blb, tak zmení aj ekvalizáciu krivky a výsledok je mnohokrát nestráviteľný. Je pravda, že sa vždy nájdu jedinci, ktorým sa to tak páči. Proti gustu...

Dostávame sa do finále...

Mám auto, chuť na muziku, čo tam dám? Na začiatok NIČ! Berte to tak, že auto je ako kartónová škatuľa od topánok, ak do nej namontujete reprák, hrať to síce bude, ale na prd! Prečo? A videli ste už slušnú reprosústavu na koncerte, či doma z kartónu? Nie? No asi to bude tým, že ten reproduktor potrebuje pre svoju činnosť poriadnu, pevnú a nedrnčiacu ozvučnicu. Ako na to? Na nete, na tomto fóre sú fúry návodov ako na to. Ak zvládnete túto fázu, môžete začať riešiť repro. Ale rozhodne nie systémom, že na aký štýl hudby. Snažte sa o maximálne vyrovnanú charakteristiku tých reproduktorov a celého reťazca. Uvedomte si, že na vyrovnanom aparáte bude znieť viac menej všetko pekne. Netvrdím, že dobre, na to by ste potrebovali viacero špecializovaných zostáv. Ale pekne určite. Ak ste pošahaný a počúvate stále dokola tie isté veci, tak si postavte aj špecifický aparát. Kľudne. Nečakajte však, že ak náhodou zmeníte žáner, že to bude ono! Ne Bu De!
Reproduktory základných rád, ktorých je medzi pospolitým národom najviac majú aj najviac neduhov. Medzi inými aj nevyrovnanú frekvenčnú charakteristiku, ktorá na 99% vyzerá asi takto:



Že Vám to pripomína istý štýl muziky? Nie ste sami, aj mne. Preto na tento a jemu podobné štýly stačia viac menej tieto reprá, kde ide o ich čo najvyššiu zaťažiteľnosť a hlasitosť.

Čím sa posúvate vyššie po modelových radách, tým sa aj vyrovnáva frekvenčná charakteristika. Optimum tvoria kompo sety s cenami okolo 150 a viac Euro. Že aj tu sa nájdu veci, ktoré majú tento „zákopový“ efekt je jasné, ale je ich menej. Ak chcete niečo vyrovnanejšie a väčšiu istotu pri výbere, musíte si nachystať aspoň 220 Euro a viac.
Nezabúdajte však na to, že ak mám aj slušné repro, potrebujem ich poháňať slušným zdrojom (rádio) a slušným zosilovačom. Inak sa aj kvalita STRATÍ!

Preto, ak niekto hľadá zostavu na rockovú muziku, musí zákonite siahnuť po vyšších radách. Pretože na tých základných to znieť dobre nebude. Chýbajú tam tie „správne“ frekvencie.
Že sa nájdu aj reprá, ktoré majú frekvenčku takúto:



je jasné, na rock by sa dali, aj pre vážnu muziku, ale jaksi im chýbajú basy a výšky, tak asi by moc pekne nehrali, že?

Asi som vás moc nepotešil, ale znovu sa dostávam k svojmu tvrdeniu, že z ho..a sa bič upliesť nedá. Nečakajte zázraky za pár korún. Ak to z muzikou v aute myslíte aspoň trochu vážne a vážite si aj svoje uši, tak šetrite, rozmýšľajte, počúvajte... A do stavby aparátu sa pustite až vtedy, ak budete mať jasno, auto nebude ako tá kartónová škatuľa. V opačnom prípade vás čaká kopec sklamania, vyhodených peňazí a zbytočných starostí. Možno sa nájde zo 100 jeden, ktorému sa to podarí na prvýkrát, ale vedzte, že vy to asi nebudete...

Autor článku: Clarion
Komentáre
HGTer , 30. September 2010 14:52:00
Dám vám radu!ak chcete dobrý zvuk kúpte si HGT tam máte pod kapotou"PAVAROTTIHO"smiley
Sirema , 04. May 2016 17:53:03
Zaujímavé a veľmi konkrétny článok.

Pozrite si - Sportova obuv
Jaro Zvukar , 13. December 2016 11:16:19
Vkaždom hudobnom študiu majú na to možnosti aby urobyli jednotný výsledný zvuk aj ohladom rôznych žánrov. Robia to však zámerne, každý si to nakoniec upravý po svojom. Keby zákon určoval normu kvalitnej krivky musela by sa dodržať a tým pádom by bolo všetko vyriešené. Ak chce niekto vyrovnanú hudbu pre svoje súkromne účely, musí navštívyť dáke hudobné štúdio a dať si svoju zbierku nahrávok upraviť a znormalizovať do určitej priemernej krivky ktorá už dnes existuje a funguje.
Pridať komentár
Pre pridanie komentára musíte byť prihlásený.
Hodnotenia
Musíte byť zaregistrovaný, aby ste mohli hodnotiť.

Prosím prihláste, alebo sa zaregistrujte.

Perfektný! Perfektný! 100% [1 Hlas]
Veľmi dobrý Veľmi dobrý 0% [Žiadne hlasy]
Dobrý Dobrý 0% [Žiadne hlasy]
Priemerný Priemerný 0% [Žiadne hlasy]
Biedny Biedny 0% [Žiadne hlasy]